‘Voorheen was het enorm tijdrovend’ – Hoe digitaal samenwerken de zorg verbetert 

Lees voor

Janouk Fokkinga, verpleegkundig specialist bij Jouster Huisartsen, vertelt over hoe zij het digitaal samenwerken in VIPLive Regiozorg ervaren. ‘Voordat we samenwerkten via dit platform, was de communicatie met andere betrokken disciplines enorm tijdrovend. Nadat je op visite bent geweest bij een (kwetsbare) patiënt, moest je vaak nog telefonisch contact zoeken met familie, thuiszorg, diëtist, enzovoort. Het was soms lastig om de juiste personen te bereiken.’ 

Van eindeloos bellen naar efficiënte communicatie 
Er wordt meer met elkaar gecommuniceerd, merkt Janouk op. ‘Bijzonderheden worden eerder teruggekoppeld. We zijn met elkaar beter op de hoogte van wat er speelt bij een patiënt. Het is veel duidelijker wie wat doet. Doordat er efficiënter wordt gewerkt, komt dit de kwaliteit van de zorg zichtbaar ten goede!’ De medewerkers bij Jouster Huisartsen zien veel voordelen aan het digitaal samenwerken: de lijntjes zijn korter, andere zorgverleners weten hen beter te vinden én het bespaart de assistentes (en degene die anders de telefoon opneemt) veel tijd. 

Niet alleen maar hosanna 
Maar het is niet alleen maar hosanna. Janouk legt uit: ‘Het nadeel is dat andere zorgverleners soms denken: ik zet wel even een berichtje in VIPLive Regiozorg, dan hoef ik niet meer te bellen en in de wacht te staan bij de assistente. Neem als voorbeeld een nieuwe wond. De afspraak is dat nieuwe behandelingen altijd eerst via de assistente gaan. Eventuele controles kunnen dan via VIPLive. De afspraak is namelijk dat de vraag in VIPLive Regiozorg moet kunnen wachten en dat is bij een nieuwe wond niet altijd het geval.’ 

Eindoordeel 
Als je Janouk vraagt wat ze anderen zou aanraden als het om samenwerken in dit platform gaat, is haar antwoord resoluut. ‘Absoluut doen! Het zorgt voor betere kwaliteit van de zorg. De betrokken disciplines zijn direct op de hoogte wat er speelt rondom de patiënt. Dit zorgt voor rust en duidelijkheid. Dit is niet alleen goed voor de patiënt, maar ook voor de zorgprofessionals.’ 

Vragen? 
Ben jij ook geïnteresseerd in het digitaal samenwerken in VIPLive Regiozorg? Of heb je nog vragen hierover? Neem gerust contact met ons op via helpdesk@ketenzorgfriesland.nl.